tangisan hati

pelakon : Arshad ( 22thun ) , Irdiana ( 16thun , tunang Arshad ) , Assyeera ( ex-gf Arshad )

" TANGISAN HATI "

Arshad seorang lepasan degree in finance at Uniten, Muazam Shah , Pahang . Setelah tamat pengajiannya, beliau terus kembali ke negeri asal kelahirannya iaitu Johor di atas sebab sebab yang tertentu .

Arshad seorang yang panas baran , degil tetapi dia kalah dengan kekasih
 hatinya pabila di pujuk .
Dia juga seorang yang sangat setia dan sanggup berkorban demi masa depan dia walaupun baginya itu bukanlah yang terbaik asalkan dapat bertemu dengan mantan hatinya .

.............................................
3hari sebelum masuknya bulan baru , Irdiana menghubungi Arshad untuk memberi tahu bahawa dia akan menghadiri sebuah pertandingan bola baling peringkat negeri . 

" AsSalam , sayang , boleh tak awak datang bila saya ad game nant ? "
" Boleh , InsyaAllah . saya pun dekat Johor , baru je sampai 2 hari lepas "
" Nanti saya call awak lagi , saya bagitahu awak dekat mana and jam berapa . jangan tak datg pulak , awak dah janji dengan saya yang awak akan datang kalau 
saya ad game dekat Johor "
" Baiklah sayang , saya tak pernah lupa janji saya even saya busy "

..................................................
Di hari pertandingan , Arshad menghadirkan diri walaupun sedikit terlambat .
Arshad sengaja memakai kaca hitam di matanya untuk memerhatikan setiap 
gerak geri buah hatinya .
4hari pertandingan itu dilangsungkan , 4hari jugaklah Arshad menghadirkan diri dan yang paling membanggakan team Irdiana berjaya memasuki final .

Tetapi ada perkara yang tidak menyenangkan hati Arshad apabila bertemu dengan bekas kekasihnya , Assyeera yang telah mempermainkan hatinya tanpa belas kasihan . 

Di hari perlawanan terakhir , dengan berkat usaha dan doa team Irdiana telah berjaya menumpaskan dua team yang lain dan berjaya membolot kemenangan "JUARA" pada hari tersebut .Mereka berpelukan sesama ahli kumpulan sambil melaungkan trademark mereka .

Tiba - tiba , Arshad berdiri di belakang Irdiana lalu berkata ,

"Tahniah sayang , awak memang layan menerima kemenangan ni"
"ohh , terima kasih awak. "
"Awak , ada something nak bagi ni ", tersenyum sinis.

Arshad melutut di khayalak ramai lalu berkata , 

" Sudi tak awak membuat ikatan rasmi bersama saya mulai hari ni ? sebab saya tak mahu kehilangan awak , cukuplah setahun 6 bulan kita dah kenal lebih mendalam . Nanti bila awak dah habis belajar , awak dah bersedia untuk bernikah dengan saya , bagitahu saya , saya akan terus menghantar rombongan cik Kiah dekat rumah ibu ", sambil menghulurkan cincin ikatan .

Irdiana hanya mampu berdiam diri lalu menghulurkan jemarinya . Mereka bertunang secara rasmi pada hari itu dan kekal sehingga ...............................

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>

Pada suatu hari , Irdiana berperang besar dengan Arshad dan ketika itu Arshad dalam perjalanan ke Pahang untuk urusan yang tertentu . Akibat terlalu tertekan , Arshad tidak menyedari bahawa Satria Neo S2000 yang dipandunya telah mencecah 160km/h walaupun dia telah mengambil laluan kiri .

Arshad tersedar daripada lamunan yang berjaya membuat hatinya tidak keruan , tetapi apakan daya , keretanya begitu hampir dengan sebuah kereta yang berplatekan daripada negeri Perak .
Arshad mencuba untuk memperlahankan kenderaannya tetapi gagal lalu memasuki line kanan bagi mengelakkan meragut nyawa orang ,Arshad terlanggar pembahagi jalan . 

Keretanya terbalik dan remuk di bahagian atas dan hadapan . Kejadian yang berlaku sepantas kilat itu telah membuat Arshad koma dan ingatannya lumpuh 4 daripada 8. Dan semuanya berkaitan dengan tunangnya , Irdiana Annisa binti Abdullah .

......................................................

Irdiana begitu menyesal kerna dia lupa akan janjinya yang dia tidak akan membuat Arshad marah ketika memandu jika tidak mahu perkara buruk berlaku dan yang paling menyedihkan pabila . . .. . . . 

"kau siapa ? knp kau ada dekat sini ? aku tak kenal kau lah"
" jangan lah cakap mcm tu , saya Irdiana sayang , tunang abang ", sambil menahan tangisan.
" bukan , kekasih aku Assyeera , bukan kau , aku tak kenal kau pun "

Berkali kali Arshad mengatakan Assyeera itu kekasihnya walaupun hakikatnya
 mereka sudah lama putus .
Hampir sebulan setengah Arshad kata sebegitu rupa . Irdiana tidak mampu menanggung bebanan tersebut lalu mencari Assyeera dan menceritakan segalanya dan Assyeera bersetuju untuk menjaga Arshad selama 2 minggu kerana Irdiana perlu menghadiri program di sekolah yang anjuran teamnya .

......................................................
Pada 12hb ,Arshad mula dihantui dengan kisah silamnya yang hadir secara
 tiba-tiba dalam tidurnya .
Dan tepat pada 18hb , sedang membancuh air , kepala Arshad dengan tidak sengaja terlanggar kabinet dapur . Segala memori yang telah hilang kembali segar diingatan .

Muncul Assyeera di ruangan dapur secara tiba-tiba , mereka hanya berbual hanya 5minit dan Arshad terus bergegas memasuki bilik tidurnya untuk mengambil sesuatu lalu mencapai kunci kereta Ibunya tanpa menghiraukan kehadiran si Assyeera .

Dalam perjalanan menuju ke sekolah Irdiana , Arshad teringat apa yang dikatakan olah Assyeera di rumahnya tadi .

" Dia dah tinggalkan you lah , dia ckp dia dah putus dengan you , dia dah ad tunang lain "
" u jangan nak buat cerita , u dari dulu tak pernah ikhlas dgn i then sekarang ni u nak buat cerita pulak ? "
" mana ad , u perg lah cari dia then u tany , mama dah rancang pertunangan kita "
" kau diam sebelum aku lempang kau , aku taknak perempuan macam kau , walaupun kau dah ikhlas sayang aku , maaf aku hati aku dah takde ruang untuk kau , bye "

Tiba saja di sekolah Irdiana, Arshad terus pergi ke padang untuk mencari tunangnya . 
Arshad berlari lalu memeluk Irdiana dari belakang tanpa mengindahkan rakan si dia ,

" Sayang , maafkan abang , abang tak sengaja nak lupakan awak , sudi tak maafkan saya ? "
" .................... "
"kenapa awak diam ? Saya datang sebab saya dah ingat segalanya tentang kita , saya taknak kehilangan awak lagi , lagi pun kite pernah berjanji kan yang kita takkn putus selagi awak tak mintak kan sayang kan ? "

Irdiana meleraikan pelukan Arshad tanpa berpaling muka .

" Jangan buat macam ni lah , tak manis , saya bukan hak awak lagi , saya dah ad teman baru "
" ......................... ",giliran Arshad membisu berjuta bahasa sambil tersenyum sinis .
" bagus lah awak datang , saya nak pulangkan cincin ikatan kita , nant bila dah dapt tarikh nikah saya hantar kad dekat awak , jangan lupa datang ."

Pantas Arshad membalas ,
" Oh , yeke ? tahniah awak , hmphhh , InsyaAllah saya datang kalau Allah mengizinkan diri ini . haa , saya nak cakap yang saya dah tahu awak nak dah tunang dengan orang lain . Assyeera bagitahu tadi " *kesatairmata* 
 " saya nak cakap terima kasih sebab sudi terima saya seadanya dulu , saya doakan awak bahagia dengan bakal suami awak nant okay ? Mungkin awak dah dapat yang lagi sempurna daripada saya , Alhamdulillah . Saya turut gembira sebab wanita Idaman saya bakal mendirikan mahligai bersama orang lain . "
" . . . . "
" hmphh , mungkin saya rasa dah terlambat , tapi saya nak jugak cakap ,
yang saya sayangkan awak , cintakan awak , saya mintak maaf sbb saya lupa semuanya pasal awak , dan saya bersyukur hari ni saya ingt segalanya . lagi pun 18hb . Happy Anniversary 1 year and 8months .
sorry sbb saya tak wish yg 1 year and 7month puny . and another one . . . . . . .
awak tahu tak sebenarnya saya nak tebus segala kesalahan saya sepanjang saya tak engat awak , saya datang dengan harapan menggunug dan mengharapkan awak
 akan terima saya sebagai suami awak ,
tapi hakikatnya saya dah terlambat . awak takperlulah nak salahkan diri sendiri sebab saya tahu takde siapa pun sanggup tahan mcm ap yang awak hadapi . awak ambil lah cincin ini sebab tak guna kalau saya simpan ,
lagipun saya memang beli untuk awak , dan dkat cincin tu ad terukir
 " Isteriku,Irdiana .
dan sekarang Selamat tinggal bakal Isteriku ". Arshad berlalu pergi meninggalkan Irdiana .

......................................................

Rakan rakan Irdiana menegur Irdiana kenapa sanggup buat Arshad macam tu . 
Dia ikhlas dengan kau .
Irdiana dibelenggu oleh rakannya , manakala Arshad ditanya oleh rakan karibnya dan juga bekas senior kepada Irdiana untuk mengetahui apa yang telah berlaku , 
tetapi Arshad hanya mempu berkata 

" aku sanggup tunggu dia almost 2years untuk tamat kan pengajian dia , tapi dia tak mampu tunggu aku yang hanya 2 bulan hilang ingatan ni ? ................ "

.......................................................

Seminggu kemudian , Arshad menunaikan Umrah bersama ayahnya .
Dan mungkin sudah memang ajalnya untuk menghembuskan nafas terakhirnya di sana .
Tetapi sebelum Arshad menghembuskan nafas terakhirnya , Arshad telah menulis sepucuk surat kepada ayah nya . Secara ringkas ,

" Arshad taknak ayah buat majlis arwah besarbesaran , biar keluarga kita je tahu , selepas seminggu jenazah Arshad selamat dikebumikan barulah ayah boleh bagitahu rakan rakan Arshad terutamanya Irdiana , ini permintaan terakhir Arshad dan tolong tunaikan semoga pemergian Arshad lebih tenang "

...................................................

Setelah Irdiana mengetahuinya Arshad sudah tiada lagi, Irdiana hanya mampu meratapi dan menyesali apa yang telah berlaku . tetapi apakan daya , tangisan tidak mampu membangkitkan yang telah tiada .