cinta tidak berbalas ( 2 )

part 1 -  cinta tidak berbalas ( cinta kebetulan dan cinta tidak disangka )

actors : lysa , zack , mya , abg.ed , ely
by : azwilsonhudson

     Rutin harian , lysa  bangun drpd tidurnya pd pukul 7.30 pagi seperti biasalah dy akan mandi , menyediakan sarapan dan pergi ke kuliah yg bakal bermula lebeh kurang 2 jam lagi .

     Celik saja matanya , lysa akan memandang ke kanan bhagian katil queen nya untuk melihat raut wajah kekasih hatinya iaitu zack tetapi apkan daya , zack suda 2 hari tidak pulang ke rumah untuk menemani nya ,
kesedihan melanda diri nya pada akhir-akhir ini .
Selepas mandi dan bersiap-siap ,lysa cuba untuk menghubungi zack , namun percubaannya gagal 
dan membuatkan nya berbual dgn org yg digelar operator yg selalu berckp

 " the number you have dialed is not in service , please try later "

Terdetik di hati lysa  , " adakah ini dugaan yg akan aku lalui hanya disebabkan hubungan aku dan zack tidak diketahui orng lain ? atau pun dy sudah mempunyai org lain " dengan berfikiran rasional walaupun bercampur aduk dgn kegelisahan , lysa terus melupakan semuanya dgn mudah dan langsung pergi ke campusnya tanpa mengalas perut .
____________________________

 " lysa , selalunya zack yg hantar kau dtg campus kn ? tapi dah 2 hari nak nmpak batng hidung , mane pergi mamat sorang uh ? " soal mya dgn penuh kehairanan .
" entah la mya , aku sndri pun tak tau dy pegi mane , aku call dy off phone , nak harapkan dy call aku ? hmphhh . jangan harap lah , jauh sekali , " jawab lysa dgn selambe .
" dah la , lupekan je la pasal dy , dr pk dy baik kte buadd assgment kite ni ...... " bidas lysa sekali lagi bagi menggelakkan dirinya drpd di tanya pelbagai soalan oleh mya .

Malamnya , kesunyian terasa , satu hari lagi bakal berlalu .
    Sambil duduk di hadapan kaca tv dan berhidangkan beberapa kepingan biskut untuk dimakan nya .
zack dan lysa baru sahaja disatukan pada 2 bulan lepas .
mereka menjalinkan hubungan tanpa sebarang sebab dan ianya berlaku secara tiba-tiba .
bagi nya inilah cinta pandang pertama , cinta buta nya bersama zack .
tiba - tiba satu panggilan masuk , lalu diangkatnya dngan pantas tanpa melihat skrin handphonenya,

" hello , eh , aku ni zack , sory , aku ad banyak hal , 2 hari lagi baru aku balek , "
" you , you dkt mana ? ( ! ) i mm...... "
" ttuuuutttt tuuuttttt ......... " panggilan yg diputuskan dgn sengaja .
Air mata lysa yg bertakungan jatuh akibat kerinduan yang melampau . minggu lepas zack call ckp nak balik pada esuk hari tapi 3 hari kan dtg dy baru balik , betul ke 2 hari lagi dy akan balik ?
betul ke sebelum talian terputus aku terdengar suara perempuan , suara yg pernah kau dengar sebelum ini .

    Betapa peritnya mencintai seseorng secara tiba-tiba dan selalu meletakkan harapan kepada nya terlampau tinggi walaupun agak susah untuk dikecapi .
lysa terus sahaja call mya , rakan baiknya dari sekolah menengah ,
dengan sura yg tidak bermaya dan sedu nya , lysa hanya berckp kpd mya

" aku perlukan kau , kau dtg rumah aku skrg " 

    Tanpa memikirkan apa-apa , mya terus merampas kunci keretanya yang diletakkan di atas meja bersebelahan pintu masuk rumah nya , mya sgt resau akan keadaan lysa , walaupun lysa seorang perahsia , baik dan sagt memahami org lain , jika dy dilanda masalah , dy mampu melakukan perkara di luar kawalan .
nasib baik kedudukkan rumah lysa tidaklah begitu jauh dgn mya ,

    Mya tiba di rumah lysa lebih kurng 5 mint selepas lysa call dy , dengan pintu rumah yang tidak berkunci , mya menceroboh masuk . Mya mencari lysa di dapur , tandas dan 4 buah bilik di rumah lysa ,rumah yang begitu besar hanya didiami oleh seorng gadis berumur 20-an sacara berseorangan.Betapa lelahnya Mya berlari mengejarkan masa takut-takut akan berlaku sesuatu pada Lysa .mya pergi ke sliding door , Mya melihat Lysa sedang duduk berseorangan di pondok yang berada di sisi belah kiri swimming pool .Lalu Mya menyapa lysa dengan penuh kelembutan ,

" lysa , mya dtg ni , sori lah masuk ruma lysa tak tekan loceng "
" errr , lysaa .. knpe ni sygs ? " tnya mya .

Tanpa membalas kata-kata mya , lysa terus mendakap mya dan menangis sekuat hati nya , mya menyambut dakapan lysa dgn penuh kasih syang , kerana hanya lysa seorng kawn baiknya .

 " salah ke aku nak ckp dkat dy yg I MISS YOU ?! , knpe dy end call cm tu jhe ? "

lysa meraung kesedihan yang teramat .
walaupun mya tidak mengetahui apkah sebenarnya hubungan sebenar diantara lysa dan zack tetapi mya dapat merasakan mereka adalah pasangan kekasih ,

" sabar la lysa , mungkin ini dugaan yg perlu kau jalani buat masa ni , kau kne kuat ,
aku sentiasa ad untuk kau , aku takkan pernak tgglkan kau "
" knpe dy mesti buad cmni dkt aku myaa , aku sygs sgt dkat dy , ap salah aku , 
aku perlukan dy mya , betol ke ap yg abg.ed ckp dkat aku hari tu ? "

Mya berbahasa dgn begitu lembut bagi menenangkan lysa lalu bertanya ,
" ed ? ap dy ckp dkat lysa ? cite dkt mya , ok sygs ? "

    Dngan hati yg bercampur baur dgn perasaan kesal sedih geram ,
lysa melepaskan geram nya kepd mya ,mya lah mangsa yg dipukul dan di marah di saat itu , 
bagi mya , tak mengapalah , asalkan lysa dapt meluahkan segalenya dan merasakan sedikit ketenangan

" abg ckp dkat aku yg dy kecewe dgn aku , sbb aku tak percayakan dy, dah 2 mggu abg tak contact aku "

mya tahu ed banyak menaruh perasaan pd lysa , tapi lysa tak pernah peduli ,
" eh ,ed sgtkn sabar menunggu lysa , tp knpe ed lost contact dgn lysa , bukan ke dy sygs gyle dkt lysa ? " 
* hati mya mula mengeluarkan banyak persoalan .

Mya memapah lysa masuk kedalm rumah dan meletakkan lysa secara perlahan di kerusi sofa yang bercolour biru cair yang melambangkan ketenangan .
mya mengambilkan lysa segelas air masak bagi menghilangkan kehausan lysa yg kian dahaga ,

" ely , ely , ely .... "nama yg disebut oleh lysa .
" huhhh ?! ? ely ? " 
* eh itu bukan ke ex zack ? timbul lagi persoalan , ke aku yg salah dengar ?

" name ni lah yg abg.ed suke sebut tiap kali dy call aku , "
" la ? ap kne dgn ely ? ad kaitan dgn kau ke ? "
"dy lah punce segalenye mya , punce aku dgn zack jd cmni "
" abg pernah warning dkt aku jgn dekat zack , zack tuh tak ikhlas terime diri aku,
dy kate zack nak aku sebab nak kau jd pengganti ely , sebab name sebenar aku dan muke aku lebih kurang sama dgn ely , tapi beza nya hanya panggilan nama , nur lailysa name aku , nama dy nur elisa , takkan lah hanya di sebabkan ini saja dy terima kau dlam hidup nya ? "
" maaf lysa , aku tak boleh ckp apa -apa , aku taknak menimbulkan krisis , dan engkau pun tak layak berkata sebegitu , sebb takde sape pun tahuu perasaan orng lain m yang tahu perasaan kite hanya diri kite saje "

     Beberapa minit kemudian ,lysa tidur di pangkuan mya dan pelukan mya, dengn raut muka penuh keletihan ,demi kawan , mya mya tidur di rumah lysa , menjaga pakaian makan minum dan merawat lysa , mya menyalinkan nota-nota dan mengajar lysa di rumah walaupun kelihatan mya seperti syok sendiri,
mujur courses yg diambil oleh mereka sama , takpelah , bagi mya , biarlah lysa berehat buat seketika ,
lysa memerlukan masa untuk menerima keadaan seperti ini.

     Tiba-tiba ,kedengaran seperti sebuah kereta berhenti dihadapan rumah lysa ,
mya menyelak langsir yang berada di sebelah pintu masuk ,
sebuah kereta audi hitam bernombor pendaftaran AEK 8706


........ bersambung part 2 - cinta tidak berbalas ( kejujuran sebagai peleraian kasih )


" perlukah engkau menipu diri dan memaksa diri  untuk menerima aku ?adakah engkau memerima aku semata-mata rupa dan nama aku hampir sama seperti kekasih dahulu engkau yang dahulu ? "

No comments: